Podeľ sa o inšpiráciu – zdieľaj článok, ktorý ťa nadchol!

Bolo to more, na ktoré sa dalo spoľahnúť. Teplé, čisté, blízke a – kedysi – aj cenovo dostupné. No dnes? Chorvátsko sa mení na destináciu pre bohatších. Bežní dovolenkári z Česka, Slovenska či dokonca Nemecka začínajú obracať zrak inam. Dôvod? Ceny, ktoré sa utrhli z reťaze.

Už to nie je „naše“ Chorvátsko

Kým kedysi stačilo na týždeň pri Jadrane zopár stoviek eur, dnes sa bežná rodina ledva zmestí do tisícky – a to bez luxusu. Ceny ubytovania, jedla a parkovania sa zdvihli tak rapídne, že mnohí hovoria o otvorenom zdieraní turistov. „Za večeru pre štyroch sme dali skoro 100 eur. Voda, pivo, pizza a šalát. Nič extra,“ hovorí Martin z Olomouca, ktorý bol s rodinou pri Zadare. „To už si rovno môžem kúpiť letenky do Španielska.“

Nemci si to zrátali. A nejdú.

Nie sú to len Slováci či Česi, ktorí si začínajú šomrať. Aj nemecké fóra sú plné sklamaných komentárov. „Býval som v Chorvátsku každý rok, ale posledné dve letá som išiel do Albánska. Polovičné ceny, rovnaké more,“ píše Dieter z Berlína. Podobne to vidí množstvo západných turistov, ktorí si dnes lepšie rozmyslia, kam investujú svoje dovolenkové peniaze.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Chester je oficiálne najkrajšie mesto sveta: Predbehlo Benátky aj Barcelonu

Parkovanie za 30 eur denne a „turistická daň“ ako výsmech

Problém nie sú len ceny apartmánov, ktoré medziročne stúpli aj o 40 %. Naštvaní sú turisti aj z drobných výdavkov, ktoré sa nabaľujú. „Za parkovanie v centre Splitu sme dali 30 eur na deň. A to ešte bez záruky, že nájdeme miesto,“ píše na Facebooku znechutená slovenská turistka. K tomu si pripočítajte „turistickú daň“, ktorú Chorvátsko účtuje na osobu a noc – výsledok? Účet ako z Rakúska, ale bez rakúskej kvality služieb.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Viete, že v Azerbajdžane sa ľudia kúpu v surovej rope? Liečivá tradícia či zdravotné riziko?

Netreba byť ekonóm, aby človek pochopil, čo sa deje. Po vstupe Chorvátska do eurozóny a Schengenu v roku 2023 sa zvýšil turistický dopyt. Domáci podnikatelia to využili naplno – a zdvihli ceny do nebies. Niektorí hovoria o „turistickej chamtivosti“, iní o prirodzenom vývoji. Výsledok však ostáva rovnaký: stredná trieda si dovolenku v Chorvátsku začína odopierať.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Chester je oficiálne najkrajšie mesto sveta: Predbehlo Benátky aj Barcelonu

Kto nahradí Slovákov a Čechov?

Otázne zostáva, čo bude ďalej. Chorvátsko dlhé roky žilo z lojálnych dovolenkárov zo strednej Európy. Ak ich stratí, bude musieť začať loviť nových – možno z bohatších krajín, možno cez cestovky. No lojalita sa kupuje ťažko. A raz znechutený turista sa len ťažko vracia späť.

Záver? Chorvátsko to s cenami prepísklo. Z milovanej letnej klasiky sa stáva destinácia, ktorú si mnohí vyčiarkli z mapy. A keď už aj Nemci krútia hlavou, je jasné, že niečo nie je v poriadku. Dovolenka má byť oddych – nie finančný stres.


Podeľ sa o inšpiráciu – zdieľaj článok, ktorý ťa nadchol!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *