Podeľ sa o inšpiráciu – zdieľaj článok, ktorý ťa nadchol!

Česká republika sa stane prvou krajinou EÚ, ktorá na vybranom úseku diaľnice sprístupní maximálnu rýchlosť 150 km/h. Testovací úsek medzi Táborem a Českými Budějovicemi spustí skúšobný režim od konca septembra, informovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ako uviedol denník Bild.

V Česku testujú 150 km/h na diaľnici. Dočkáme sa aj na Slovensku?

Projekt je navrhnutý tak, aby vyššiu rýchlosť umožnil iba pri ideálnych podmienkach: jasná dohľadnosť, suchý povrch, plynulý tok premávky a absencia stavebných prác. V opačnom prípade sa limit automaticky vráti na 130 km/h.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Prečo sa Brazília volá Brazília: Odkiaľ pochádza tento názov?

Technologické riešenie za 55 miliónov korún

Zavedenie vyššieho limitu bude zosynchronizované prostredníctvom 42 variabilných dopravných značiek, ktorých správa je centralizovaná cez Národné dopravné informačné centrum. Inštalácia už prebieha a na niektorých miestach vedie k dočasnému zúženiu jazdných pruhov.

V Európe zatiaľ opačný trend

Zatiaľ čo Česko zvyšuje limity, susedia sú opatrnejší. Rakúsko testovalo 140 km/h na A1, no pre environmentálne dôvody projekt zrušilo. Nizozemsko dokonca v roku 2020 znížilo denný limit na 100 km/h a až neskôr ho znovu povolilo na 130 km/h len na niektorých úsekoch.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Tokio má pod mestom „chrám“ proti záplavám: takto funguje najväčší drenážny systém sveta

Za a proti: komfort vs. bezpečnosť a ochrana životného prostredia

Zastánci vyššieho limitu vidia výhody predovšetkým v zrýchlení dopravy, napríklad na trase Praha–Rakúsko. Na druhej strane kritici upozorňujú na zvýšené riziko nehôd, ekologický dopad a nárast hluku. Rozhodnúť môže až vyhodnotenie pilotného projektu.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Tokio má pod mestom „chrám“ proti záplavám: takto funguje najväčší drenážny systém sveta

V skratke

  • Česko začne od septembra testovať rýchlosť 150 km/h na 50 km úseku diaľnice D3 (Tábor–České Budějovice).
  • Premenné značky umožnia reguláciu rýchlosti podľa aktuálnych podmienok.
  • Projekt stojí približne 55 miliónov Kč.
  • Rakúsko a Holandsko po podobných experimentoch upustili od vyšších limitov z environmentálnych alebo bezpečnostných dôvodov.
  • Konečné rozhodnutie o zavedeniu vyššieho limitu závisí od hodnotenia výsledkov pilotu.

Podeľ sa o inšpiráciu – zdieľaj článok, ktorý ťa nadchol!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *