Česká republika sa stane prvou krajinou EÚ, ktorá na vybranom úseku diaľnice sprístupní maximálnu rýchlosť 150 km/h. Testovací úsek medzi Táborem a Českými Budějovicemi spustí skúšobný režim od konca septembra, informovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ako uviedol denník Bild.

Projekt je navrhnutý tak, aby vyššiu rýchlosť umožnil iba pri ideálnych podmienkach: jasná dohľadnosť, suchý povrch, plynulý tok premávky a absencia stavebných prác. V opačnom prípade sa limit automaticky vráti na 130 km/h.
Technologické riešenie za 55 miliónov korún
Zavedenie vyššieho limitu bude zosynchronizované prostredníctvom 42 variabilných dopravných značiek, ktorých správa je centralizovaná cez Národné dopravné informačné centrum. Inštalácia už prebieha a na niektorých miestach vedie k dočasnému zúženiu jazdných pruhov.
V Európe zatiaľ opačný trend
Zatiaľ čo Česko zvyšuje limity, susedia sú opatrnejší. Rakúsko testovalo 140 km/h na A1, no pre environmentálne dôvody projekt zrušilo. Nizozemsko dokonca v roku 2020 znížilo denný limit na 100 km/h a až neskôr ho znovu povolilo na 130 km/h len na niektorých úsekoch.

Za a proti: komfort vs. bezpečnosť a ochrana životného prostredia
Zastánci vyššieho limitu vidia výhody predovšetkým v zrýchlení dopravy, napríklad na trase Praha–Rakúsko. Na druhej strane kritici upozorňujú na zvýšené riziko nehôd, ekologický dopad a nárast hluku. Rozhodnúť môže až vyhodnotenie pilotného projektu.
V skratke
- Česko začne od septembra testovať rýchlosť 150 km/h na 50 km úseku diaľnice D3 (Tábor–České Budějovice).
- Premenné značky umožnia reguláciu rýchlosti podľa aktuálnych podmienok.
- Projekt stojí približne 55 miliónov Kč.
- Rakúsko a Holandsko po podobných experimentoch upustili od vyšších limitov z environmentálnych alebo bezpečnostných dôvodov.
- Konečné rozhodnutie o zavedeniu vyššieho limitu závisí od hodnotenia výsledkov pilotu.