Podeľ sa o inšpiráciu – zdieľaj článok, ktorý ťa nadchol!

Pri otázke bezpečnosti v doprave sa často spomínajú autá, kde sú pásy samozrejmosťou. Keď však nastúpime do vlaku, všade vidíme sedadlá – ale žiadne bezpečnostné pásy. Prečo sú vlaky jedným z mála druhov dopravy, kde sa cestujúci nezapútajú?

Prečo vo vlakoch nenájdeme bezpečnostné pásy?
Foto: freepik.com/wirestock

Zásadný rozdiel: decelerácia

Hlavný dôvod spočíva v tom, že vlaky – v prípade náhleho brzdenia alebo zrážky – spomaľujú plynulejšie ako automobily. V dôsledku veľkej hmotnosti a kinetickej energie je náhla de­celerácia menej ostrá než pri autách, čo znižuje priamy efekt, ktorý by pás mohol “zachytiť”.

Ak by sedadlá mali byť upravené na uchytenie trojbodových pásov, museli by byť oveľa pevnejšie – čo paradoxne môže zvýšiť riziko zranení pre tých, ktorí pásy nepoužijú.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Švédsko patrí medzi štáty s najprísnejšími zákonmi na ochranu domácich miláčikov: Platí tam zákon, ktorý zakazuje nechať psa samého viac ako 6 hodín

Pohyb v priestore

Jednou z veľkých výhod cestovania vlakom je možnosť pohybu – ísť na toaletu, prejsť do iného kupé, nadviazať rozhovor, zmeniť pozíciu. Ak by všetci museli zostať pripútaní, kapacita a flexibilita by výrazne utrpeli.

Taktiež často nie sú všetky miesta obsadené, existuje priestor na státie, výstup či nastupovanie. Povinné pásy by tieto bežné procesy skomplikovali alebo úplne znemožnili.

Potenciálne riziko v špeciálnych situáciách

V prípade vykoľajenia, prevrátenia vozňa alebo zrážky by mohlo byť pripútanie nevýhodou – znemožnenie úniku, zranenie hlavy alebo krku,..

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Tvoj mesiac narodenia odhaľuje tvoju posadnutosť: Čo prezrádza o tvojej osobnosti?

Okrem toho niektoré simulácie ukazujú, že pásy môžu pri určitom type nárazu spôsobiť zraneniu krku.

Foto: freepik.com

Alternatívy k bezpečnostným pásom

Namiesto pásov sa v železničnom dizajne uplatňuje „primárna bezpečnosť“ – prevencia kolízií, kvalitná infraštruktúra, signalizácia, brzdenie, elektronické riadenie.

Ďalším prvkom je dizajnovanie sedadiel tak, aby pohlcovali nárazy a znižovali tak riziko zranení.

Budú vo vlakoch niekedy pásy?

Je to nepravdepodobné. Inštalácia pásov by vyžadovala zásadné úpravy vozidiel, prísne testovanie, vyššie náklady a kultúrnu zmenu správania cestujúcich. Kým benefit z bezpečnosti by bol pochybne výrazný, náklady a riziká môžu prevážiť.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Koľko trvá mužom dosiahnuť vyvrcholenie? Štúdie odhaľujú prekvapivé čísla

Ak sa v budúcnosti objavia revolučné materiály alebo inteligentné systémy, ktoré by eliminovali súčasné nevýhody, diskusia sa môže obnoviť. Zatiaľ však cestovanie vlakom bez pásov považujú odborníci za rozumný kompromis medzi bezpečnosťou, komfortom a efektivitou.

V skratke

  • Vlaky nemajú bezpečnostné pásy preto, že pri ich hmotnosti a plynulej de­celerácii sú nárazy menej prudké než v autách.
  • Pásy by obmedzovali pohyb cestujúcich, znižovali kapacitu a mohli zvýšiť riziko pri určitých typoch nehôd.
  • Bezpečnosť vlakov sa preto stavia viac na prevencii, kvalitnej infraštruktúre a dizajne sedadiel než na mechanickom pripútaní.

Podeľ sa o inšpiráciu – zdieľaj článok, ktorý ťa nadchol!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *