Európska únia pripravuje nové opatrenia, ktoré by mali prinútiť majiteľov starších vozidiel k ich zošrotovaniu. Tento krok je súčasťou širšej stratégie „Fit for 55“, zameranej na zníženie emisií skleníkových plynov o 55 % do roku 2030 v porovnaní s rokom 1990. Jedným z cieľov tejto stratégie je aj zákaz registrácie vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035. Píše Plénum.sk
Európska komisia zdôrazňuje, že nejde o zákaz opráv starších vozidiel, ale o efektívnejšie nakladanie s vozidlami, ktoré už nie je ekonomicky výhodné opravovať. V súčasnosti je v mnohých krajinách EÚ priemerný vek vozidiel vysoký. V Španielsku je takmer polovica áut starších ako 15 rokov a v Českej republike priemerný vek vozidiel 16 rokov.
Na Slovensku bolo v roku 2024 zaregistrovaných 93 409 nových osobných áut, čo predstavuje medziročný nárast o 6,1 %. Napriek tomu mnohí Slováci stále využívajú staršie vozidlá, najmä z dôvodu finančných obmedzení.
Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) bolo v prvej polovici roka 2024 zaregistrovaných vyše 47 000 nových osobných vozidiel, čo naznačuje mierny rast trhu o 3,71 %. Napriek tomu vysoké ceny nových áut a nízka kúpyschopnosť obyvateľstva môžu spôsobiť, že mnohí Slováci nebudú schopní nahradiť svoje staršie vozidlá novými, čo môže viesť k sociálnym a ekonomickým problémom.
V skratke
Európska únia plánuje zaviesť regulácie zamerané na povinné zošrotovanie starších vozidiel v rámci stratégie na zníženie emisií. Na Slovensku je priemerný vek vozidiel relatívne vysoký, môže toto opatrenie predstavovať výzvu pre mnohých majiteľov áut, najmä vzhľadom na ich finančné možnosti.